Arina Spătaru: Bălțiul meu murdar până la stele

Cea mai des enunțată problemă în petițiile și adresările cetățenilor pe care le primesc, atât online cât și în zilele de audiență, este problema drumurilor rele din mun. Bălți. Asta arată și datele unui sondaj online, realizat de mine în luna aprilie.



Chiar dacă pentru anul 2021, Primăria mun. Bălți a alocat aproape 43 mil. LEI, pentru lucrări de rераrаțiе și întreținere а străzilоr și роdurilоr din mun. Bălți, dintre care 18,6 mil. LEI sunt CREDIT, oricum oamenii, în mare parte, vorbesc despre drumurile rele și disconfortul creat de ele. În următoarea perioadă, mi-am propus să clarific de ce până acum programele de reabilitare a drumurilor din Bălți, au adus mai multe beneficii antreprenorilor decât locuitorilor. Pe de o parte companiile câștigă contracte de zeci și sute milioane lei finanțate din banii publici, care nu fac față nici în ceea ce privește termenii de executare și nici calitatea lucrărilor, iar pe de altă parte avem zeci de mii de oameni nemulțumiți de calitatea drumurilor din Bălți.


Acești oameni nemulțumiți, locuitori ai mun. Bălți, se adresează către autoritățile publice locale, care, conform competențelor, beneficiază de autonomie decizională, organizațională, gestionară și financiară (L.P. 436/2006), pentru a le fi soluționate problemele legate de drumurile proaste de pe străzile/ din cartierele unde locuiesc. În multe cazuri aceste probleme rămân nesoluționate și oamenii înțelegând că nu are cine le face dreptate fac live-uri pe rețele de socializare, organizează mitinguri spontane, se adresează către deputata Arina Spătaru.


Iată de ce am pornit campania „Bălțiul meu - murdar până la stele”, care are ca scop controlul administrativ (parlamentar) exercitat asupra activităților desfășurate de către autoritățile publice locale în vederea reparației capitale și curente a drumurilor din Bălți, precum și întreținerea lor. Acest control asigură respectarea legalității și principiilor constituționale care prevăd că autoritățile publice locale dispun de autonomie consfințită și garantată de constituția R. Moldova, Cartea Europeană a Autonomiei Locale, etc.


Împreună cu locuitorii mun. Bălți vom solicita respectarea dreptului la consultări, audieri publice și convorbiri cu privire la reparația drumurilor din Bălți pentru anul 2022. Paralel, vom implica instituțiile statului în vederea soluționării problemelor care țin de competența lor.


Strada Copernic

În fiecare dimineață, copiii care vin la gimnaziul Nr 9, cu predare în limba ucraineană, văd acest tablou. Personal acest tablou îl văd din 2015 încoace.


str. N. Iorga 16-18

Oamenii vor condiții decente de trai. Și transparență. La moment nu este clar cum sunt selectate drumurile și pe ce principii se fac lucrări de reparații.

Avem în Bălți oamenii extraordinari, harnici și responsabili. Îi voi ajuta să și poată revendica drepturile.


Strada Păcii


Acest videoclip arată cu lux de amănunte cât de gravă este situația lor pe vreme de ploaie. Acești oameni responsabili mi-au prezentat scrisorile și adresările către autoritățile locale din 2016.

Voi verifica acțiunile autorității sub toate aspectele, astfel încât să găsim soluții Pentru acești oameni.


str. Heciului

Problema străzii Heciului a fost mediatizată în toamna anului 2020, atunci când locuitorii acestei străzi au protestat. Oamenii cu greu, mai ales când plouă, au acces la locuințele lor. Pe parcursul anului a apărut un trotuar, iar partea carosabilă a drumului a fost dată uitării.


strada Sadoveanu

Este cazul când găsește băltoacă și pe caniculă. Când plouă, e dezastru.

Acest exemplu este același și în cazul în care autoritățile fac doar o porțiune mică a străzii și declară că au reparat "strada". Deja doar locuitorii de acolo înțeleg, cât a fost reparat și cât nu. Și iarăși este exemplul când la nenumăratele adresări către autoritățile locale, localnicii au primit doar promisiuni.


strada Kiev și străzile adiacente

Strada Kiev este una din arterele principale, care este blocată din 9 aprilie și care a paralizat partea Gării de Nord a orașului. La apelul locuitorilor sectorului adiacent am întreprins o vizită de informare, astfel încât să înțeleg de ce strada este blocată de doua luni, timp in care oamenii având deplasare restricționată, nu primesc explicațiile ce de întâmplă cu adevărat și când strada va fi deblocată. O expertiză prezentată de către un expert privat spune că există pericol ca drumul să se surpe din cauza unui spațiu format sub învelișul exterior a drumului.


Deci, autoritățile locale trebuie sa găsească și să pregătească drumuri de ocolire, care să ofere condiții bune de a înconjura această porțiune. Soluțiile la moment nu au fost din cele mai inspirate, astfel încât transportul public a fost practic sistat, camioanele și mașinile de mare tonaj fiind nevoite să circule prin hudițe șubrede și care apropo, deja cedează( vedeți fotografiile de mai sus).


Comisia pentru situații excepționale din 27 aprilie 2021( a fost inclusă o singură chestiune – reparația urgenta a străzii Kiev), în frunte cu primarul municipiului Bălți a dispus:

"Persoanele fizice și juridice afectate de situația de urgență din regiunea str. Kievului mun. Bălți iși vor organiza activitățile proprii luând în considerație situația de urgență."

În concluzie, oamenii au fost lăsați iarăși în voia sorții.

Mă voi adresă organelor competente să ajute autoritățile publice locale, astfel încât să oferim oamenilor posibilitatea de a se deplasa normal.



În rezultatul inspectării drumurilor reparate, la fel și din discuțiile cu locuitorii care s-au adresat de nenumărate ori către autoritățile publice locale pentru a fi reparate străzile din cartierele lor, am concluzionat că există multe nereguli, pierderi și riscuri de fraudă în gestionarea banilor publici destinați drumurilor:

  1. Reparația drumurilor de artere principale și străzi secundare nu are un caracter sistemic;

  2. Alocarea mijloacelor se face în mod netransparent și discriminatoriu;

  3. Investițiile la scară largă se fac doar atunci când perioada precede alegerile prezidențiale/ parlamentare/ locale;

  4. La nivel de autoritate publică locală nu există un regulament clar care ar explica oamenilor cum pot ei aplica sau ce măsuri să întreprinde ca anume strada lor să fie reparată;

  5. Municipiul nostru duce o mare lipsă de parcări;

  6. Procesul de achiziții a serviciilor pentru reparația drumurilor din Bălți provoacă riscuri de coluziune și aranjare a achizițiilor, deseori întâlnim modificări ale condițiilor contractelor, termenilor de executare a lucrărilor precum și termenilor de garanție;

  7. Întreținerea drumurilor fără a fi asigurată verificarea executării de facto a volumului de lucrări raportate și calității acestora.

Drumurile sunt un factor important pentru dezvoltarea țării și a municipiului. Ele stimulează investițiile, facilitează circulația oamenilor și accesul la infrastructura socială. Drumurile calitative contribuie la un nivel sporit al securității oamenilor și asigură economii pentru sectorul public, agenți economici și cetățeni. Astfel, banul public investit eficient în infrastructura drumurilor asigură o plus valoare economică și socială.



Mai jos puteți vedea lista companiilor care au fost contractate de către Primăria Bălți pentru a beneficia de: reparații curente, reparații capitale și procurarea combustibilului în perioada 01.11.2019-07.10.2020.


Alătură-te comunității Viber pentru a fi la curent cu activitatea mea.

Cele mai bune decizii le pot lua doar dacă știu părerea dumneavoastră!

164 views
 

Ai o problemă?

 SCRIE O 

     PETIȚIE!